Od liberalizacije naftnog tržišta u Srbiji prošlo je mesec i po dana. Na pumpama ima svih vrsta derivata, ali su sve skuplji i vozači se još uvek žale na kvalitet. Mišljenja vozača na ulicama su različita. Neki tvrde da gorivo nije kvalitetnije nego što je bilo, dok su drugi mišljenja da kvalitet zavisi od pumpi na kojima sipaju. Mnogi smatraju da je jedina razlika između goriva sada i pre otvaranja tržišta to što je daleko skuplje. U Radnoj grupi pri Ministrastvu trgovine, koju je Vlada zadužila da prati naftno tržište, navode da su kontrole u toku. Na proveri je primena tehničkih zahteva na skladištima i pumpama, isprava o uvozu, kvalitet goriva. Stručnjaci ocenjuju da predstoji dosta posla do potpune primene standarda evrokvaliteta.
Na pumpama u Srbiji, mesec i po dana od otvaranja tržišta naftnih derivata, vozači se još uvek žale na gorivo. Radna grupa Vlade Srbije za kontrolu kvaliteta navodi da su kontrole u toku, a stručnjaci kažu da predstoji dosta posla na primeni standarda evrokvaliteta.
Od liberalizacije naftnog tržišta u Srbiji prošlo je mesec i po dana. Na pumpama ima svih vrsta derivata, ali su sve skuplji i vozači se još uvek žale na kvalitet.
Mišljenja vozača na ulicama su različita. Neki tvrde da gorivo nije kvalitetnije nego što je bilo, dok su drugi mišljenja da kvalitet zavisi od pumpi na kojima sipaju. Mnogi smatraju da je jedina razlika između goriva sada i pre otvaranja tržišta to što je daleko skuplje.
U Radnoj grupi pri Ministrastvu trgovine, koju je Vlada zadužila da prati naftno tržište, navode da su kontrole u toku.
Na proveri je primena tehničkih zahteva na skladištima i pumpama, isprava o uvozu, kvalitet goriva. Stručnjaci ocenjuju da predstoji dosta posla do potpune primene standarda evrokvaliteta.
Profesorka Mašinskog fakulteta u Beogradu Dragoslava Stoiljković napominje da Srbija tek treba da prihvati model praćenja kvaliteta. Ona navodi da se model definiše na osnovu potrošnje goriva u saobraćaju i na bazi broja benzinskih pumpi i dodaje da je za taj proces potrebno dosta vremena.
To podrazumeva i novu tehnologiju u proizvodnji i preradi nafte. NIS ima rok do kraja 2012. godine da potpuno pređe na proizvodnju derivata evrokvaliteta.
Ministar energetike Petar Škundrić navodi da je to razlog što gorivo iz domaće proizvodnje ima niže akcize i navodi podatak da su kola u Srbiji stara u proseku 12, a poljoprivredna mehanizacija 15 godina.
"Možete da zamislite šta bi bilo da im nije pružena ta mogućnost da imaju jeftinije gorivo, zahvaljujući tome što je nešto manje akcizno opterećenje tog kvaliteta goriva", naglašava Škundrić.
U NIS-u napominju da proizvode i evrodizel i evrobenzin, koji su u potpunosti u skladu sa evropskim, ali u ograničenim količinama. Iz te kompanije obećavaju da će potrebe tržišta moći da zadovolje tek za dve godine, kada završe modernizaciju pančevačke rafinerije.